Voorleesweek

Tijdens de Voorleesweek, van 18 tot 26 november, organiseerde de bibliotheek van Lommel een aantal leuke activiteiten voor kinderen. Het doel van deze activiteiten is om kinderen op een speelse en leerzame manier kennis te laten maken met boeken en lezen.

Tijdens de Voorleesweek werden er elke dag voorleesuurtjes georganiseerd in de bibliotheek, onze school nam ook deel aan deze voorleesuurtjes.

Er werd voorgelezen uit het boek¬† “De Archeoloog” van Liesbeth Slegers. De medewerkers van de bib waren archeologen die vertelden over hun werk en ze namen de kinderen mee op een reis door de tijd. De kinderen mochten opgravingen doen, opzoekingswerk uitvoeren en kennis maken met het werk van een archeoloog.

Ook op school hebben we veel aandacht besteed aan voorlezen. Voorlezen is een van de belangrijkste dingen die je voor je kind kunt doen. Het heeft een positieve invloed op de taalontwikkeling, de cognitieve ontwikkeling en de sociale ontwikkeling van je kind. Voorlezen helpt kinderen om hun woordenschat te vergroten, hun grammatica te leren en hun luistervaardigheden te verbeteren. Kinderen die regelmatig voorgelezen worden, leren sneller lezen en schrijven dan kinderen die niet voorgelezen worden.

Daarom hebben we ouders en grootouders uitgenodigd om in onze klassen te komen voorlezen. Er kwamen mama’s en oma’s, de verhaaltjes waren soms spannend, soms grappig en soms mochten de kinderen meedoen om het verhaal nog beter te maken. Er kwam ook een mama in een andere taal voorlezen, dat was voor de meeste kinderen heel verrassend om te horen en voor sommigen kinderen heel herkenbaar en fijn.

Het was een geslaagde voorleesweek! Bedankt aan iedereen die heeft meegeholpen om er een boeiende week van te maken.